Nye Audi Q7 og Q8 plug-in-hybrider med længere rækkevidde og masser af køreglæde

Audi giver Q7 og Q8 pluginhybrid-modellerne en opdatering med ny batteriteknologi og mere effektive køreindstillinger. De danske priser starter ved 999.990 kr., så søger man en stor luksus-SUV med mulighed for at køre på strøm i byerne, men man endnu ikke er klar til at vælge en elbil, er Q7 og Q8 TFSI e quattro-modellerne attraktive alternativer.

Større batteri, mere ydelse, længere rækkevidde
De vigtigste elementer i plug-in-hybridmodellerne er en 3,0-liters 6-cylindret benzinmotor med 340 hk (250 kW), en kompakt elmotor (PSM) med en maksimal ydelse på 130 kW (177 hk) og et drejningsmoment på 460 Nm, samt det nye og mere kraftfulde, væskekølede litiumbatteri, som er placeret under bagagerumsbunden. Batteriet består af seks såkaldte stacks, der hver er grupperet i 17 celler. Med denne kompakte konstruktion direkte i batterihuset kan man undlade et ekstra modulhus, hvilket giver en højere energitæthed og en kapacitet på 22 kWh (25,9 kWh brutto). Den øgede kapacitet giver en rent elektrisk rækkevidde på op til 83 km.

Den maksimale systemydelse begynder for begge modeller med 55 TFSI e quattro med 290 kW (394 hk) og et maksimalt systemdrejningsmoment på 600 Nm, hvilket kan tilskrives en ny konstruktion af elmotoren. Når begge motorer arbejder sammen, kører både Q7 og Q8 plug-in-hybrider fra 0 til 100 km/t på 5,7 sek.

Derudover fås 60 TFSI e quattro, der også drager fordel af at have fået en ny elmotorkonstruktion med en systemydelse på op til 360 kW (490 hk) og et drejningsmoment på op til 700 Nm. I denne konfiguration bruger både Q7 og Q8 5,0 sek. på at komme fra 0 til 100 km/t.

Alle versioner kan køre rent elektrisk med en hastighed på op til 135 km/t. Batteriet kan oplades med 7,4 kW, og dermed nås 100 % på ca. 3 timer og 45 min.

Optimeret effektivitet
Q7 og Q8 plug-in-hybridmodelvarianterne har fire køreindstillinger: Det rent eldrevne EV-mode, hybrid-indstillingerne Auto og Hold, samt Charge-mode. Den foretrukne indstilling vælges via MMI og bliver ved med at være valgt, indtil dette igen ændres manuelt.

I Auto-indstillingen kompenserer elmotorens stærkere drejningsmoment nu endnu kraftigere for de tiendedele af et sekund, som turboladeren skal bruge for at opbygge det nødvendige tryk, hvilket gør, at drivlinjen kan reagere omgående. Når der er sat en destination i navigationen, og den adaptive kørselsassistent er aktiveret, vil bilens forudseende driftsstrategi som udgangspunkt forsøge at køre så meget på strøm som muligt og at udnytte det batteriniveau, der er til rådighed, fuldt ud til at komme frem til destinationen.

Hvis den adaptive kørselsassistent ikke er aktiveret, vil den forudseende effektivitetsassistent fx regulere, hvorvidt det er mest effektivt at lade bilen coaste med slukket benzinmotor (friløb) eller rekuperere, når føreren fjerner foden fra speederen. Assistenten tager bl.a. højde for vejens forløb ved hjælp af navigationsdataene samt for afstanden til det forankørende køretøj. Elmotoren overtager alle lette og mellemstore opbremsninger op til 0,3 G, hvilket ved normal kørsel er over 90 % af alle bremsemanøvrer.

Audi Q7 og Q8 plug-in-hybrider i Danmark
I Danmark lanceres Q7 og Q8 plug-in-hybrider udelukkende i en S line Edition udstyrsvariant med et højt niveau af standardudstyr inden for både teknologi, komfort og design, og samtidig til attraktive priser fra 999.990 kr. for Q7 55 TFSI e quattro S line Edition og fra 1.189.990 kr. for Q8 55 TFSI e quattro S line Edition. Søger man derfor en stor og luksuriøs SUV samt muligheden for at køre på strøm i byerne, men endnu ikke er klar til at vælge en elbil, er Q7 og Q8 TFSI e quattro modellerne gode alternativer.

For firmabilister starter beskatningsgrundlaget ved 920.000 kr.

Standardudstyret er ens for Q7 og Q8 TFSI e quattro S line Edition og indeholder bl.a. Matrix LED-forlygter, Adaptiv luftundervogn sport, Assistentpakke parkering med remote parkeringsassistent plus, Assistentpakke Tour, S line eksteriør- og interiørpakke, El-indstillelige forsæder og førersæde med memory, Dinamica mikrofiber/læder-kombination, Sidespejle der er el-indstillelige, opvarmede, el-foldbare, aut. nedblændelige og med memory, Komfortnøgle med sensorstyret åbning af bagklap, MMI Navigation plus, Multifunktionsrat i læder med skiftekontakter og ratvarme, Ambientebelysningspakke plus og meget mere.

Dog er Q7 TFSI e quattro S line Edition udstyret med 20” fælge i 5-eget turbinedesign med 285/45 R20 dæk, mens Q8 TFSI e quattro S line Edition er udstyret med 21” grafitgrå og diamantdrejede fælge i 5-eget V-design med 285/45 R21 dæk.

Links
De to modeller kan konfigureres på audi.dk, hvor der også ligger priser- og udstyrslister:
Audi Q7 TFSI e quattro S line Edition
Audi Q8 TFSI e quattro S line Edition

Læs mere om Audi Q7 TFSI e quattro på Audi MediaCenter
Læs mere om Audi Q8 TFSI e quattro på Audi MediaCenter

Forbrugsangivelser

Audi Q7 SUV 55 TFSI e quattro S line Edition
Forbrug ved blandet kørsel: 76,9 km/l
Strømforbrug ved blandet kørsel: 28,0 kWh/100 km
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 29 g/km
Elektrisk rækkevidde ved blandet kørsel: 83 km

Audi Q8 SUV 55 TFSI e quattro S line Edition
Forbrug ved blandet kørsel: 76,9 km/l
Strømforbrug ved blandet kørsel: 28,3 kWh/100 km
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 30 g/km
Elektrisk rækkevidde ved blandet kørsel: 82 km

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk